Narrow your search
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Een eerlijke kans : basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Authors: ---
ISBN: 9789401417143 Year: 2014 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school Luisteren naar kansarme kinderen zelf, is het vertrekpunt om hen echt vooruit te helpen. Wie aan leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken als antwoord: voedseltekort, weinig geld, bedreigde gezondheid, ... Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve dysfuncties, ... Via getuigenissen en bevragingen toont dit boek het verschil in thema's tussen beide belevingswerelden. Het diept uit welke thema's er echt toe doen voor de betrokkenen en geeft een leidraad om aan de slag te gaan.


Book
Kleur in mijn klas : kinderen over levensbeschouwelijke diversiteit in de lagere school
Authors: ---
ISBN: 9789401421348 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze scholen worden bevolkt door kinderen met een enorme variatie aan achtergronden. Voor iedere onderwijsinstelling is het dan ook een uitdaging om dat samenleven op een positieve manier vorm te geven. In Kleur in mijn klas werpen de auteurs op basis van de verhalen van leerlingen een nieuw licht op levensbeschouwing in het onderwijs.

Keywords

Intercultureel onderwijs --- Levensbeschouwing --- diversiteit --- 474.6 --- intercultureel onderwijs1 --- levensbeschouwing --- #SBIB:316.331H344 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- Diversiteit --- multiculturele samenleving --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- basisonderwijs --- intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- onderwijs --- 321.7 <493> --- 373.3 <493-17> --- 373.3 <493-17> Basisonderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 373.3 <493-17> Lager onderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Basisonderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Lager onderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 321.7 <493> Democratie. Plurale samenleving. Pluralisme. Democratische pluraliteit--(moderne democratie politieke stelsels)--België --- Democratie. Plurale samenleving. Pluralisme. Democratische pluraliteit--(moderne democratie politieke stelsels)--België --- Godsdienst en onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs. --- samenleven --- Primary education --- culturele diversiteit --- Didactics of social education --- Multiculturele samenleving --- Niet-confessionele zedenleer ; basisonderwijs --- Mondiale vorming ; basisonderwijs --- PXL-Education 2014 --- levensbeschouwelijke vorming --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk


Multi
Luisteren en spreken vanuit het hart : 7 posters om te werken rond verbindende en geweldloze communicatie
Author:
ISBN: 9789031740710 9789031708703 9031740713 Year: 2016 Volume: *3 Publisher: Averbode Uitgeverij Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek nodigt de lezer uit bewust en vreugdevol in het leven te staan, ondanks alle tegenslag en pijn. Wanneer je met de nodige liefde naar jezelf kijkt, kun je ook je hart openstellen voor de ander. In dit boek leer je verantwoordelijkheid op te nemen voor eigen gevoelens en behoeften en empathisch te luisteren naar anderen. Dat gebeurt op basis van objectieve waarneming, zonder oordeel. Bij het oplossen van conflicten heeft dit model van Marshall Rosenberg al veel diensten bewezen.In het eerste deel geeft de auteur reflecties voor het persoonlijke leven, met vragen die helpen dieper inzicht te krijgen in zichzelf. In het tweede deel worden de stappen van Verbindend en Geweldloos Communiceren toegelicht met voorbeelden en oefeningen voor kinderen en jongeren.Bron: https://www.averbode.be/Pub/inspirantjes/Luisteren-en-spreken-vanuit-het-hart.html


Book
De koning van het ziekenhuis : bij-de-hand zoemt in op ziekenhuisverblijf
Authors: --- ---
ISBN: 904480247X Year: 2004 Volume: *5 *2 Publisher: Hasselt Amsterdam Drunen Clavis Delubas


Book
De genietbare school : op weg naar een aangenaam leer- en leefklimaat op scholen
Authors: ---
ISBN: 904411431X 9789044114317 Year: 2003 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)


Book
Schooltijd vieren : handboek voor vieren op de basisschool
Author:
ISBN: 9055731323 Publisher: Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vieringen en gedenkdagen zijn bouwstenen voor het menselijk leven en brengen er structuur en samenhang in. Veel cruciale ervaringen worden juist in schooltijd opgedaan en moeten dus daar ook gevierd kunnen worden : een cultuur van vertellen en vieren hoort wezenlijk bij het pedagogisch klimaat van een basisschool. Dit boek wil geen handleiding zijn voo rhet samenstellen van allerlei pretpaketten. Hier gaat het meer over vieringen die belangrijke levenservaringen van kinderen willen verdiepen, ervaringen die mensen kunnen maken of breken. Suggesties voor het vieren van een verjaardag bijvoorbeeld, gaan niet over het maken van orignele feestmutsen en verantwoorde versnaperingen, maar staan stil bij leeftijd. Dit boek is bedoeld voor alle basisscholen, welke hun geaardheid ook is. Het vieren is nl. niet noodzakelijk aan godsdienst gebonden. Daarom sluiten de hier uitgewerkte vieringen aan bij zowel belangrijke ervaringen uit het leven van alledag, alsook bij feest- en gedenkdagen van verschillende levensbeschouwelijke tradities. Her vieren is dus afgestemd op de multiculturele en multilevensbeschouwelijke samenstelling van de hedendaagse schoolpopulatie.

Keywords

feesten --- Didactics of religion --- kerkelijke feesten --- Didactics of Kindergarten --- Christian pastoral theology --- kindervieringen --- Didactics of primary education --- #GGSB: Liturgie --- basisonderwijs --- didactiek --- godsdienst --- kinderviering --- liturgisch jaar --- 247 --- katholicisme --- liturgie --- schoolvieringen --- 247.9 --- 478.6 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienst --- Vieringen --- 471.43 --- 474.9 --- 476.1 --- 912.1 --- Advent --- Basisonderwijs --- Basisschool-vieringen --- Bomen --- Carnaval --- Dierendag --- Dood --- Feesten --- Feestvieren --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Intercultureel onderwijs --- Islam --- Jeugdboekenweek --- Jodendom --- Kerstmis --- Kinderen --- Kindervieringen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Noach --- Pesten op school --- Pinksteren --- Ramadan --- Schooljaar --- Sinterklaas --- Tijd --- Vasten --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vrede --- Weekopeningen en -sluitingen --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- basisonderwijs : vieringen (ler) --- vieringen --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Vieringen ; basisonderwijs --- 478.9 --- feest vieren --- vieren: didactiek lagere school --- katholicisme - liturgie --- Liturgische gebeden en gezangen --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Wereldoriëntatie --- Overige onderwerpen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Didactics of social education --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Viering --- Geloofsopvoeding --- Liturgie


Book
Ik en de anderen
Authors: ---
ISBN: 9031717118 Year: 2001 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenleven met andere mensen : het lijkt vanzelfsprekend, want we hebben elkaar nodig. Maar het is niet eenvoudig. Om als mens op een soepele manier met anderen te kunnen omgaan zonderdaarbij jezelf volledig weg te cijferen, moet je als jongere heel wat sociale vaardigheden verwerven. Leren luisteren naar elkaar, bijvoorbeeld. Of leren omgaan met kritiek of complimentjes. Of leren zorg dragen voor je eigen en andermansspullen.


Book
Wie ben ik ?
Authors: --- ---
ISBN: 9076830711 9789076830711 Year: 2006 Volume: *4 Publisher: Leuven Davidsfonds /Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wie ben ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Ben je een dier? Vind je het leuk om groot te worden? Ben jij hetzelfde als andere mensen? Wat ben jij je ouders schuldig? Kijk je graag in de spiegel? Kies jij wie je bent?


Book
Peinzen : 49 filosofische vragen voor kinderen
Author:
ISBN: 9033459418 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen. In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? En filosoferen hoe doe je dat? In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.


Book
Samenleven, hoe doe je dat?
Authors: --- ---
ISBN: 9076830703 9789076830704 Year: 2006 Volume: *5 Publisher: Leuven Davidsfonds /Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belanrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Samenleven, hoe doe je dat? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren lmet ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by