Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school Luisteren naar kansarme kinderen zelf, is het vertrekpunt om hen echt vooruit te helpen. Wie aan leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken als antwoord: voedseltekort, weinig geld, bedreigde gezondheid, ... Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve dysfuncties, ... Via getuigenissen en bevragingen toont dit boek het verschil in thema's tussen beide belevingswerelden. Het diept uit welke thema's er echt toe doen voor de betrokkenen en geeft een leidraad om aan de slag te gaan.
Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen. --- basisonderwijs --- onderwijsbeleid --- kansarmoede --- gedifferentiëerd onderwijs --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- 465 --- sociale problemen --- welzijnszorg --- sociale opvoeding --- 37.061 --- Kansarmoede --- Basisonderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- 307.3 --- kansarme kinderen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Sociologie van de welvaart --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Children with social disabilities --- Education --- Youth with social disabilities --- Kansarme kinderen --- PXL-Education 2014 --- Lager onderwijs --- Vlaanderen --- Zorgverbreding --- Kinderen en jeugd --- Sociale uitsluiting --- Zorgcoördinatie --- Psychosociale problemen --- Hechtingsproblemen --- Kind --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Psychosociaal probleem --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Jongere
Choose an application
Onze scholen worden bevolkt door kinderen met een enorme variatie aan achtergronden. Voor iedere onderwijsinstelling is het dan ook een uitdaging om dat samenleven op een positieve manier vorm te geven. In Kleur in mijn klas werpen de auteurs op basis van de verhalen van leerlingen een nieuw licht op levensbeschouwing in het onderwijs.
Intercultureel onderwijs --- Levensbeschouwing --- diversiteit --- 474.6 --- intercultureel onderwijs1 --- levensbeschouwing --- #SBIB:316.331H344 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- Diversiteit --- multiculturele samenleving --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- basisonderwijs --- intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- onderwijs --- 321.7 <493> --- 373.3 <493-17> --- 373.3 <493-17> Basisonderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 373.3 <493-17> Lager onderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Basisonderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Lager onderwijs--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 321.7 <493> Democratie. Plurale samenleving. Pluralisme. Democratische pluraliteit--(moderne democratie politieke stelsels)--België --- Democratie. Plurale samenleving. Pluralisme. Democratische pluraliteit--(moderne democratie politieke stelsels)--België --- Godsdienst en onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs. --- samenleven --- Primary education --- culturele diversiteit --- Didactics of social education --- Multiculturele samenleving --- Niet-confessionele zedenleer ; basisonderwijs --- Mondiale vorming ; basisonderwijs --- PXL-Education 2014 --- levensbeschouwelijke vorming --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Dit boek nodigt de lezer uit bewust en vreugdevol in het leven te staan, ondanks alle tegenslag en pijn. Wanneer je met de nodige liefde naar jezelf kijkt, kun je ook je hart openstellen voor de ander. In dit boek leer je verantwoordelijkheid op te nemen voor eigen gevoelens en behoeften en empathisch te luisteren naar anderen. Dat gebeurt op basis van objectieve waarneming, zonder oordeel. Bij het oplossen van conflicten heeft dit model van Marshall Rosenberg al veel diensten bewezen.In het eerste deel geeft de auteur reflecties voor het persoonlijke leven, met vragen die helpen dieper inzicht te krijgen in zichzelf. In het tweede deel worden de stappen van Verbindend en Geweldloos Communiceren toegelicht met voorbeelden en oefeningen voor kinderen en jongeren.Bron: https://www.averbode.be/Pub/inspirantjes/Luisteren-en-spreken-vanuit-het-hart.html
Didactics of religion --- kinderpsychologie --- Social psychology --- communicatie --- gesprekstechnieken --- empathie --- Mass communications --- Empathie --- Communicatie ; kinderen --- Levenskunst ; christendom --- Geweldloze opvoeding --- Conflicten : christelijke houding --- Verbondenheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Vredesopvoeding --- 478.8 --- C1 --- kinderen --- conflicten --- Communicatie --- Sociale opvoeding --- Relationele opvoeding --- 478.1 --- 305.8 --- geweldloze communicatie --- verbinding --- Kerken en religie --- PXL-Education 2017 --- basisonderwijs --- didactiek: godsdienst, levensbeschouwing --- Godsdienst --- Lager onderwijs --- Geweldloze communicatie --- RSV basisonderwijs --- 478.6 --- emoties --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- gevoelens --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Didactics of social education --- Dutch literature --- ziekenhuizen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Prentenboeken --- Prentenboeken ; informatief --- Prentenboeken ; verhalend --- Ziek zijn ; verhalen --- Ziekenhuizen ; verhalen --- Ziekenhuizen : basisonderwijs
Choose an application
De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolklimaat --- Primary education --- didactiek --- Basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 450.7 --- 454.22 --- Leeromgeving --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Klassenraden --- Kwaliteitszorg --- Leerlingparticipatie --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Samenwerking --- Schoolteams --- Verbondenheid --- 473 --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- basisschool (ler) --- kinderen --- leerklimaat --- leerkracht --- leerkrachten --- leeromgeving --- schoolteam --- 37.064 --- Aandacht --- Communicatie --- Kinderen --- Omgangskunde --- Onderwijs --- 474.22 --- Onderwijskwaliteit --- Schoolteam --- 032038.jpg --- Lagere school --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Sociology of education --- School management --- motivatie --- kinderrechten --- onderwijsstrategieën --- basisonderwijs. --- leerkrachten. --- motivatie.
Choose an application
Vieringen en gedenkdagen zijn bouwstenen voor het menselijk leven en brengen er structuur en samenhang in. Veel cruciale ervaringen worden juist in schooltijd opgedaan en moeten dus daar ook gevierd kunnen worden : een cultuur van vertellen en vieren hoort wezenlijk bij het pedagogisch klimaat van een basisschool. Dit boek wil geen handleiding zijn voo rhet samenstellen van allerlei pretpaketten. Hier gaat het meer over vieringen die belangrijke levenservaringen van kinderen willen verdiepen, ervaringen die mensen kunnen maken of breken. Suggesties voor het vieren van een verjaardag bijvoorbeeld, gaan niet over het maken van orignele feestmutsen en verantwoorde versnaperingen, maar staan stil bij leeftijd. Dit boek is bedoeld voor alle basisscholen, welke hun geaardheid ook is. Het vieren is nl. niet noodzakelijk aan godsdienst gebonden. Daarom sluiten de hier uitgewerkte vieringen aan bij zowel belangrijke ervaringen uit het leven van alledag, alsook bij feest- en gedenkdagen van verschillende levensbeschouwelijke tradities. Her vieren is dus afgestemd op de multiculturele en multilevensbeschouwelijke samenstelling van de hedendaagse schoolpopulatie.
feesten --- Didactics of religion --- kerkelijke feesten --- Didactics of Kindergarten --- Christian pastoral theology --- kindervieringen --- Didactics of primary education --- #GGSB: Liturgie --- basisonderwijs --- didactiek --- godsdienst --- kinderviering --- liturgisch jaar --- 247 --- katholicisme --- liturgie --- schoolvieringen --- 247.9 --- 478.6 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienst --- Vieringen --- 471.43 --- 474.9 --- 476.1 --- 912.1 --- Advent --- Basisonderwijs --- Basisschool-vieringen --- Bomen --- Carnaval --- Dierendag --- Dood --- Feesten --- Feestvieren --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Intercultureel onderwijs --- Islam --- Jeugdboekenweek --- Jodendom --- Kerstmis --- Kinderen --- Kindervieringen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Noach --- Pesten op school --- Pinksteren --- Ramadan --- Schooljaar --- Sinterklaas --- Tijd --- Vasten --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vrede --- Weekopeningen en -sluitingen --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- basisonderwijs : vieringen (ler) --- vieringen --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Vieringen ; basisonderwijs --- 478.9 --- feest vieren --- vieren: didactiek lagere school --- katholicisme - liturgie --- Liturgische gebeden en gezangen --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Wereldoriëntatie --- Overige onderwerpen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Didactics of social education --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Viering --- Geloofsopvoeding --- Liturgie
Choose an application
Samenleven met andere mensen : het lijkt vanzelfsprekend, want we hebben elkaar nodig. Maar het is niet eenvoudig. Om als mens op een soepele manier met anderen te kunnen omgaan zonderdaarbij jezelf volledig weg te cijferen, moet je als jongere heel wat sociale vaardigheden verwerven. Leren luisteren naar elkaar, bijvoorbeeld. Of leren omgaan met kritiek of complimentjes. Of leren zorg dragen voor je eigen en andermansspullen.
Didactics of secundary education --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- Relaties --- Gevoelens --- handleiding --- kinderen --- sociale relaties --- volwassenen --- relaties --- 433.4 --- 478.9 --- Emoties(Gevoelens) --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Basisonderwijs --- Gezin --- Groepering --- Ik en de anderen --- Vriendschap --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- andere mensen --- 37.032 --- Communicatie --- Emoties --- Jeugd --- Kinderen --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- 478.8 --- Sociale vaardigheden: didactiek lagere school --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- gevoelens --- Lager onderwijs --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-agogische vaardigheid
Choose an application
Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wie ben ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Ben je een dier? Vind je het leuk om groot te worden? Ben jij hetzelfde als andere mensen? Wat ben jij je ouders schuldig? Kijk je graag in de spiegel? Kies jij wie je bent?
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Zelfbeeld --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- C3 --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- zelfkennis (x) --- zelfkennis --- 476.8 --- 110 --- 478.9 --- Anders zijn --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Opgroeien --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- basisonderwijs --- zingeving --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Groei --- Groeien --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Ik en de anderen --- Kiezen --- Leeftijd --- Ouders --- Relatie ouder - kind --- Uiterlijk --- Zingeving --- Geloven-Denken --- Wijsbegeerte --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen. In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? En filosoferen hoe doe je dat? In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.
Filosofie --- Kinderen. --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- 061493.jpg --- #PBIB:+111.93 --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- #PBIB:+111.94 --- filosoferen --- 476.8 --- didactiek --- Filosoferen met kinderen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 478.9 --- Anders-zijn --- Bang --- Basisonderwijs --- Dood --- Filosofie met kinderen --- Geluk --- Jongen-meisje --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Pesten --- Verliefdheid --- Vriendschap --- 101 --- Denken --- Emoties --- Kinderen --- Persoonlijkheid --- Wijsbegeerte --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Kleuteronderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- 433.2 --- filosofie: kinderen
Choose an application
Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belanrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Samenleven, hoe doe je dat? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren lmet ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is.
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Samenleving --- Filosoferen met kinderen --- Sociale vaardigheden --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- PXL-Education 2020 --- filosofie --- zingeving --- kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- C3 --- jeugdliteratuur --- maatschappij --- 476.8 --- 110 --- 478.9 --- Arbeid --- Eenzaamheid --- Omgaan met verschillen --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Ruzie --- Verdraagzaamheid (Tolerantie) --- Vrije meningsuiting --- basisonderwijs --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Gelijkheid --- Gezag --- Ik en de anderen --- Regels --- Respect --- Samenleven --- Waarden --- Waardevorming --- Werken --- Zingeving --- 101 --- Denken --- Kinderen --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- 071666.jpg --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|